donderdag 6 maart 2014

Druif Bianca (witte druif) enkele dagen in de kas en knopontwikkeling start al!

Zoals ik eerder schreef heb ik vanwege omstandigheden mijn witte druif van drie jaar oud van de volle grond in een grote pot gezet. Noem het eerder een kunstof emmer. Hij stond de afgelopen dagen in mijn kas onder een temperatuur van rond de 22 graden (en met de ramen op een kier om te veel vocht te voorkomen). Ongelofelijk hoe snel de plan hier op reageert! De sapstroom van een druif is sterk. Dat blijkt wel. Ik heb de twee groeischeuten in de winter met circa 1/3 ingekort. Gisteren zag ik aan de gesnoeide uiteinden een klein druppeltje vocht. Ook beginnen de knoppen plotseling groenig te worden. Dat kan dus plotseling snel gaan!
Nu moet ik er voor waken dat dit "lekken" snel stopt aangezien een druif ook "dood kan bloeden". Daarom is het ook af te raden dikkere delen van uw druif buiten de wintermaanden te snoeien. Wel is er een zomersnoei mogelijk. Maar deze beperkt zich tot de nieuwe uitlopers van dit jaar. Hier later nog wat meer over. Komende tijd ga ik er voor zorgen dat de druif overdag geen hogere temperaturen krijgt dan rond de 20 graden. Het is immers een buitendruif en ik heb deze nu tijdelijk in de kas gezet om de eerste groei te bevorderen. Het plan is de druif nu dit jaar in de pot te houden en in de winter 2014/2015 in de volle grond te zetten. Gr

Geen opmerkingen: