dinsdag 4 maart 2014

Nieuw in de kas: witte druif "bianca"

Twee jaar geleden kocht ik bij Intratuin een vrij nieuw druivenras. Namelijk een witte druif met de naam "bianca". Deze druif zou winterhard moeten zijn en zeer resistent tegen oa meeldauw. Deze druif heb ik als 1-jarige gekocht. Het tweede jaar heeft deze druif in de volle grond gestaan op een beschutte plaats (in de luwte tegen een donkere schutting). Omdat ik deze druif wil verplaatsen naar een andere tuin heb ik hem enkele weken geleden uitgegraven en in een royale pot gezet. Mijn plan is deze druif nu het komende jaar in de pot te laten groeien. Bij het uitgraven viel me op dat de druivelaar vooral wortels naar de diepte aanmaakt. Dus zeer weinig wortels naar de zijkanten.
De pot heb ik voorzien van een mix: kleigrond, potgrond, royaal kalk en druiven mestkorrels. Momenteel staat de pot in de kas. Ik hoop dat de druif hierdoor vroeg gaat bloeien. Mocht het buiten circa 16 graden zijn dan zet ik de pot op een beschutte plaats buiten. De Bianca is namelijk geen kasdruif en moet niet al te heet staan. Overigens heb ik in de volle grond van de kas zelf een kasdruif gezet. DIt is de zogenaamde Frankenthaler. Een duits ras dat juist geschikt is voor in de kas en minder goed tegen vorst kan. De ontwikkeling van beide druiven zal ik hier bijhouden. Vriendelijke groet, Tuin/kas liefhebber Zeeland

Geen opmerkingen: